About 300 Days Gallery

このサイトを作った理由

八木崇晶

経緯はすっかり覚えていないのだが、何らかの形で佐藤洋一さんに誘われ、300日画廊設立の手伝いから始まり、2度の個展を開催させて頂いた。佐藤さんは自身も作家でありながら、300日画廊の主宰者でもあり、後に時限美術計画、Gallery≠Galleryといった場も企画・運営することになる。当時、彼は常にさまざまな作家の個展などをまわっては共鳴できる作家をリサーチしていたようで、どこかで僕の個展を見て頂き、しかもファイルしてあった過去の作品までも細かく把握していた。

1999年(夏だった気がする)、表参道駅からほど近いところにあった、約1年後の取り壊しが決まっているビルの一室にて、初期の関係者と共に元々は一般的な居住用アパートだった空間を解体し、壁・床・天井を白いペンキで塗って、あの独特の真っ白な空間が生まれた。第一回展覧会の写真家 小林正昭さんが、年長だったのもあり皆を引っ張っていたように記憶している。300日画廊は、作家たちが協力して自ら創り出した発表の場であった。

僕は、当時の新しい分野であったWEBを独学でかじっていたため、自ら提案して300日画廊のサイトを制作させて頂いた。だが、自分の2度目の個展の少し前にデザイン会社に入ることになり急に多忙な生活になってしまい、そのサイト運営を途中ですっかり放棄してしまったのだった。当時はまだインターネットの普及率も低かったという甘えもあるのだが、毎日深夜まで仕事に明け暮れていた自分には正直ゆとりが残されていなかった。とはいえ、単に無責任な若者だったのだと思う。
後になってそれを後悔することになるわけだが、特にそれは2008年に佐藤洋一さんが亡くなられてしまった時に痛感させられた。当時の関係者の方にも深くお詫びしたいと思う。そのことがずっと心残りであったのだが、年月の経過と共に、いつか300日画廊のサイトをアーカイブとしてでも完結したいと思うようになり、20年以上経った今ようやくこのような形で再制作させて頂いたわけである。

このサイトに掲載されている全ての展示写真は、今でも時々仕事でお世話になっているフォトグラファーの園田昭彦さんの撮影によるものだ。以前、西麻布にあった園田さんのスタジオを何度か訪れた際、展示写真がまとめられた数冊のファイルを見せてもらっていたので、再びこれをWebにまとめられるのではないかと考えていた。
これらの写真と、園田さんとりょうこさん(佐藤氏のお姉さん)が保管していたデータや記憶に頼らなければ、当然ながらこのサイトは制作できなかった。園田さんも、仕事としてではなく作品として自主的にこのギャラリーの展示をフィルムに収め続けたのであり、それを最初から最後までやりきったことについては感謝と尊敬の念しかない。同時に、これらが単なる記録写真ではなく、ひとりの写真家の眼を通してのドキュメンタリー作品であることも魅力のひとつであると言える。

ところで自分について。300日画廊での2度目の個展以降、制作や展示することへの根拠を失い、一時期は心がアートから離れていってしまった。それよりも社会や経済にダイレクトに求められるデザインやWEBの方が自分に有意義なものとなり、その評価や報酬を得られることの喜びと安定は一時は確かなものに思われた。しかし、仕事を続けていくうちに日々の経済活動の中で、自分が素直にアートを求めているのがわかった。それは、やはり自分にとって精神的に必要なものであり、経済からほぼ切り離されていたようなところで存在していた300日画廊の儚くも澄んだ世界は、今見ると美しく何て貴重な場であったのだろうと思える。

今回このサイトを制作するにあたって園田さんからお借りした展示写真のファイルは、実は佐藤洋一氏の遺品としてりょうこさんより譲り受けたものであるとのことだった。佐藤さんが生前大切に保管していたファイルから、僕は改めてWEBというメディアに乗せて、300日画廊を知らない方や、アートに少しでも興味を持つ若い世代の方々にも、ある限られた時間の中でこんな場所が存在していた事実を伝えられるのであれば、少しでも佐藤さんのかけがいのない努力の報いになるのではないかと思う次第である。

このサイトを佐藤洋一氏に捧ぐ

Reasons for creating this siteTakaaki Yagi

I don't remember exactly how it happened, but somehow or other I was invited by Yoichi Sato to help him establish 300 Days Gallery, which led to two solo exhibitions. Mr. Sato was an artist himself, but he also presided over the 300 Days Gallery and later planned and managed venues such as "Time Limited Art Project" and "Gallery≠Gallery". At the time, he was always visiting solo exhibitions of various artists and researching artists with whom he felt a certain resonance.

In 1999 (I think it was summer), in a building not far from Omotesando Station that was scheduled to be demolished a year later, the space was originally a standard residential apartment building that was dismantled with the initial parties involved, and the walls, floor, and ceiling were painted white to create that unique pure white space. The 300 Days Gallery was a place for artists to collaborate and create their own works.

I was self-taught in the then-new field of the Internet, so I proposed the idea of creating the 300 Days Gallery website on my own. However, shortly before my second exhibition, I joined a design company and suddenly became very busy. I was naive in the fact that the Internet was still in its infancy at the time, but I was working late into the night every day and honestly did not have the luxury of time to spare. But I think I was simply an irresponsible young man. I would come to regret this later, and this was especially keenly felt when Yoichi Sato passed away in 2008. I would like to express my deepest apologies to those who were involved at the time. As the years have passed, I have come to realize that I would like to complete the 300 Days Gallery site someday, even if only as an archive, and I have finally decided to re-create the site in this form.

All of the exhibition photos on this site were taken by Akihiko Sonoda, a photographer with whom I still work from time to time. When I visited Mr. Sonoda's studio in Nishiazabu several times before, he showed me several files containing the exhibition photos, and I thought it might be possible to put them together again on the web. Naturally, this site could not have been created without relying on these photos and the data and memories that Ms. Sonoda and Ms. Ryoko (Ms. Sato's sister) had stored. Ms. Sonoda also voluntarily continued to capture the gallery exhibition on film, not as a job, but as a work of art, and I have nothing but gratitude and respect for the fact that she completed the entire process from start to finish. At the same time, one of the charms of these works is that they are not mere documentary photographs, but rather documentary works made through the eyes of a single photographer.

By the way, about myself, after my second solo exhibition at 300 Days Gallery, I lost my rationale for creating and exhibiting, and my mind drifted away from art. Rather, design and the web, which are directly demanded by society and the economy, became more meaningful to me, and the joy and stability of receiving recognition and rewards for my work seemed certain for a time. However, as I continued to work, I found myself honestly seeking art as my mind grew weary from the daily economic activities. It was still a spiritual necessity. The ephemeral but clear world of the 300 Days Gallery, which existed in a place almost detached from the economy, seems beautiful now, and what a precious place it was.

The file of exhibition photos that I borrowed from Ms. Sonoda for this website was actually Yoichi Sato's belongings that Ms. Ryoko gave to me. I hope that the files, which Mr. Sato had carefully preserved before his death, can be put on the website to convey the fact that such a place existed within a limited time to people who did not know about the 300 Days Gallery and to the younger generation who are interested in art, even if only a little. I believe that this will be a small reward for Mr. Sato's invaluable efforts.

Dedicate this site to Yoichi Sato.

About 300 Days Gallery