About 300 Days Gallery

300日画廊、
そして未来のアートのために

石川雷太

300日画廊は1999年11月から2001年3月まで、青山の雑居ビルの一室で運営されていたギャラリーだ。取り壊し前のビルの一室だったため、300日の期間限定ということで「300日画廊」。実際にはビルの取り壊しの時期がずれたので約400日間運営された。 

このギャラリーを運営していたのは佐藤洋一氏(彼自身は代表と名乗っているが)。彼も作家で自分の個展を開く場所を探していて取り壊し前で期限付きの安い物件を見つけ、それをギャラリーとして蘇らせたのが始まりだ。運営方針は「作家による共同自主運営」で「ノンプロフィット=非営利」、経費を切り詰めるため常駐のスタッフは置かない、カギの開け閉めも看板出しも、作家自身と佐藤氏が手分けしてやるという、およそギャラリーとしてはかなり特殊なシステムだった。 

現在の日本のギャラリーの主流は、レンタルギャラリーとコマーシャルギャラリーだ。 

レンタルギャラリーは、作家が賃料を払い一定期間スペースを借り受け個展などを行う。前衛的なインスタレーションなどおよそ売れないであろう作品の展示も自由にやることができる。しかし結局は作家がお金を払うお客さんであるという、作家にとってプラスなのかマイナスなのかよくわからないシステムだ。

コマーシャルギャラリーは、ギャラリー側が作家と契約をし賃料を取らない代わりに作品を売った売り上げによって運営される。作家に金銭的負担はないが、売れる作品を作らなくてはならない。しかし、売れる作品だけが優れた作品だとは限らない。売れないが、あるいは買う気にはなれないが、見るべき作品もこの世界にはたくさんある。

レンタルギャラリーとコマーシャルギャラリー、どちらも一長一短だ。 

もう一つの方法がある。ギャラリーのシステムに自分が乗るのではなく、システム自体を自分で作ってしまうという方法だ。作品を観たいと思っている人と作品を発表したいと思っている作家の間を繋ぐことができれば、場所はどこでもいい、うまくすればお金をかけなくてもコミュニケーションは成立する。売れる売れないではなく、権威でもなく、どこそこの美術館に収蔵されたいという我欲の問題でもなく、アートにとって最も大事なのはコミュニケーションだ。 作家と佐藤氏が手分けして番をし、宣伝にも力を入れ友人知人を呼び、優れた作品を壁にかける。それで十分に人とアートを媒介するコミュニケーションのシステム「ギャラリー」は成立する。しかも場所は青山通りに面したビルで月10万程度の家賃と維持費を参加作家で頭割りすれば、経費は通常のレンタルギャラリーの三分の一以下で済む。300日画廊はそれを証明した。

作家による自主運営で非営利。300日画廊の発足当初、そんなものは作家の自己満足で終わるという声も聞こえていた。美術関係者からのブーイングじみた声もたくさん聞こえた。それはそうだろう、一般的なギャラリーの側からしたらブローカーのようなシステムだ。 300日画廊は、いうなればゲリラ・ギャラリーだ。 

しかし、300日画廊はやがて多くの優れた作家をアートシーンに送り込むことになる。多くの作家やアートファンが300日画廊を選択し受け入れたということだろう。レンタル料と引き換えに手に入る場所のバリューなど、実は幻想なのかもしれない。作家と人々を媒介する回路の有無、その条件さえクリアーされれば、アートはどこでも立つことができる。場所はどこでもいい。取り壊し前のビルでも、空き地や山の中でも、本の頁の中でもOKだ。箱の問題ではないのだ。観客も箱ではなく作品を見なければダメだ。 

「佐藤洋一」は、2008年1月14日に他界した。しかし感傷に耽ることは無意味だ、追悼する必要もない。何故なら、彼はあるメッセージとともに現在も生き続けているからだ。メッセージは機能する。このサイトもそのひとつだ。アーティストが、表現を志すすべての人々が、インディペンデント(自主独立)の精神に基づき自らが主体となり作り出す「活きた場所」「自由の場所」を生み出し続けること。今ここに私たちの「300日画廊」があれば、それでいい。「佐藤洋一」はそれを作り出すための精神とほんの少しのテクニックを私たちに残してくれた、だからもうここには居なくてもいい。記号だけで十分だ。

何より重要なことは、さらに第二第三の「300日画廊」を、そして無数の、表現者の数だけの、まだ名も無い新しいムーヴメントやシステムを、私たちや今これを読んでいるあなた自身が創っていくこと。少しの偶然と、それを活かそうとする意志の力があれば、誰にだってできることだ。迎合するな! あなたが舵をとれ! そして決して諦めないこと、そうすれば「自由の場所」はすぐそこに見えてくる!

300 Days Gallery and for the future of artRaita Ishikawa

300 Days Gallery was a gallery that operated from November 1999 to March 2001 in a room of a multi-tenant building in Aoyama Tokyo. The gallery was called "300 Days Gallery" for the limited period of 300 days because it was a room in the building before its demolition. In reality, the gallery operated for about 400 days because the building was demolished at a later date.

The gallery was run by Yoichi Sato (although he himself calls himself the representative). He is also an artist and was looking for a place to hold his own solo exhibitions when he found an inexpensive property with a fixed term before the demolition and revived it as a gallery. The management policy was "non-profit" with no permanent staff to cut costs, and the artists themselves and Mr. Sato were responsible for opening and closing the door and putting up the signboard.

Today, the mainstream galleries in Japan are rental galleries and commercial galleries.

In a rental gallery, the artist pays rent and rents a space for a certain period of time to hold a solo exhibition. They are free to exhibit avant-garde installations and other works that are unlikely to sell. In the end, however, the artist is the paying customer, a system that may or may not be beneficial to the artist.

In the commercial gallery system, the gallery makes a contract with the artist and does not charge rent, but instead operates on the proceeds from the sale of the work. There is no financial burden on the artist, but he or she must create artwork that sells. However, only works that sell well are not necessarily excellent works. There are many works in this world that are worth seeing, even though they do not sell well or are not worth buying.

Both rental galleries and commercial galleries have their advantages and disadvantages.

There is another way. Instead of getting involved in the gallery system, you can create your own system. If you can connect people who want to see your work and artists who want to show their work, it doesn't matter where you are, and if you do it well, communication can be established without spending money. The most important thing for art is communication, not sales, not prestige, and not selfishness of wanting to be collected by a certain museum. The most important thing for art is communication. The artist and Mr. Sato work together to take care of the work, put effort into publicity, invite friends and acquaintances, and hang excellent works on the walls. This is enough to establish a "gallery," a system of communication that mediates between people and art. The 300 Days Gallery has proven that this is possible.

When the 300 Days Gallery was launched, some said it would be nothing more than the artist's self-indulgence. There were also many booing voices from people in the art world. That is probably true, but from the point of view of ordinary galleries, it is a broker-like system. The 300 Days Gallery is a guerrilla gallery, so to speak.

However, the 300 Days Gallery would eventually bring many outstanding artists to the art scene. It seems that many artists and art fans have chosen and accepted 300 Days Gallery. The value of a place that can be obtained in exchange for a rental fee may in fact be an illusion. Art can stand anywhere as long as the conditions are met: the existence of a circuit that mediates between artists and people. The location can be anywhere. It can be in a building before its demolition, in a vacant lot, in a mountain, or in the pages of a book. It is not a matter of the box. The audience must see the work, not the box.

Yoichi Sato passed away on January 14, 2008. However, it is meaningless to get lost in sentimentality, and there is no need to mourn him. Because he is still alive today with a message. Messages work. This site is one of them. Artists, and all people who aspire to express themselves, must continue to create a "place of activity" and "place of freedom" that they themselves create, based on the spirit of independence. If our "300 Days Gallery" exists here and now, that is all that matters. Yoichi Sato left us the spirit and a few techniques to create it, so we don't need to stay here any longer. The symbols are enough.

What is most important is that we and you, who are reading this now, will create the second and third "300 Days Gallery," and countless new movements and systems, as many as the number of artists and as yet unnamed, by ourselves. With a little chance and the willpower to make the most of it, anyone can do it. Don't pander! You take the helm! And never give up, and the "place of freedom" will be right there in sight!

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