About 300 Days Gallery

300日画廊での撮影について

園田昭彦

写真家の小林正昭さんから個展のDMが届いた。

若手のアーティストたちが自主運営するギャラリーがオープンするそうで、
そのギャラリーのオープニングの展示が、小林正昭さんだ。
小林さんが1980年代に撮影したヨーゼフ・ボイスのポートレイトを、
幅が1mの巨大な印画紙にプリントして展示するそうだ。

青山通りに面した雑居ビル。
通りに面した外壁はリフォームされていたが、中に入ると1960年代に建てられたような雰囲気。
中を進むと廊下に面した部屋の窓枠は鉄製で、天井には増設された水道の配管が這い回っていた。

建物の3階、青く塗られた鉄製のドアにギャラリーの看板が貼られていた。
名前は「300日画廊」

中に入ると、壁も床も天井も白く塗られた空間で、奥には床から天井近くまである鉄製の錆びた窓枠の窓があり、
そこから心地よい日差しが差し込んでいた。

ギャラリーには不向きではないかと思うくらい日差しが差し込んでいたけれど、
床に落ちる影と反射する光が白い空間を照らし、
ヨーゼフ・ボイスのポートレイトをよりいっそう魅力的なものにしていた。

小林さんにあいさつすると、このギャラリーの代表を務め、作家でもある佐藤洋一さんを紹介された。
佐藤さんの話によると、このギャラリーはアーティストたちが自主運営する非営利なギャラリーで、
数名の創設メンバーとペンキを塗ったり、釘の打てる壁を作ったりして、ギャラリースペースに改造した、と。

そして、この建物は300日後に取り壊しが決まってる。
取り壊されるまでの300日間、300日画廊は存在し、2週間ごとに展示が入れ替わる。

オープニング展は小林正昭さん、クロージング展はエミコ・サワラギ・ギルバートさん、
とキャリアのあるお二人にお願いしていて、300日画廊の創設メンバーの展示も決まっているらしい。

残りの展示は、佐藤洋一さんが300日画廊で展示して欲しいと思った作家さんに声をかけ、
300日画廊のコンセプトに賛同してもらえれば展示をお願いするという。
あとで知ることとなるが、佐藤洋一さんは画廊男の異名をもつほど、時間があれば展示を見て回っていた。

僕は、『余命』『期限』『規格サイズ』『平均値』『一期一会』などをテーマに撮影していたこともあり、
300日画廊の存在に運命的なものを感じた。
その場で佐藤さんに「個人の作品として、300日画廊を撮らせて欲しい」と言った。
展示の記録ではなく、訪問者としてそこで感じたことを撮影したいと。

佐藤さんは、こちらが申し出ることを知っていたかのように快諾してくれ、300日画廊での撮影が始まった。

自分なりのルールをふたつ決めた。
1:まずは訪問すること。展示を鑑賞し、作家さんと話しをしたり時間を共有する。
2:後日、展示の記録ではなく、個人の作品として撮影したいと作家さんにお願いをする。
もし断られれば、撮影はしない。承諾してもらえれば、後日撮影。

撮影は、まずは定点観測的に写真を2枚撮影する。

1枚は、はじめて300日画廊を訪れた時にとても印象的だった青い鉄のドア。
このドアには覗き窓がついていて、フタをあけていれば室内を見ることができるので、
覗き窓から室内を覗いた写真を1枚。

もう1枚は、トビラをあけて目に飛び込んで来た風景を同じ位置から撮影する。

あとは、思うままに撮影した。
ギャラリーの中を見渡すように4x5のフィルムを3枚つなげてパノラマにしたり、
そこで出会った作家の方々や展示、余命宣告された部屋の記憶をフィルムに焼き付けた。
撮影後、写真をセレクトしてプリントし、ギャラリーに置いてあるファイルに追加する。

名前とは裏腹に400日もの間、存在していた「300日画廊」
300日画廊を訪れた訪問者の記憶として写真を見ていただけたら幸いです。


300日画廊でのすべての展示を、断られること無く撮影出来ました。
撮影を承諾した下さった作家の方々に感謝いたします。

Filming at the 300 Days GalleryAkihiko Sonoda

A DM for a solo exhibition was received from photographer Masaaki Kobayashi.

He told me that a gallery run independently by young artists is opening.
The opening exhibition of the gallery is by Masaaki Kobayashi.
Mr Kobayashi is showing a portrait of Joseph Beuys taken in the 1980s.
Kobayashi's portraits of Joseph Beuys taken in the 1980s will be printed on giant 1m wide photographic paper and exhibited.

Miscellaneous building facing Aoyama-dori.
The outer wall facing the street has been renovated, but once inside it looks like it was built in the 1960s.
Inside, the window frames of the rooms facing the corridor were made of iron, and additional water pipes were crawling around on the ceiling.

On the third floor of the building, a gallery sign was affixed to a blue-painted iron door.
Its name was "300 Days Gallery."

Once inside, the walls, floor and ceiling of the space were painted white, and at the back there was a floor-to-near-ceiling window with a rusted iron window frame, through which pleasant sunlight shone.

The sunlight was so strong that it might not have been suitable for a gallery, but the shadows on the floor and the reflected light illuminated the white space and
The shadows and reflections on the floor illuminated the white space, making Joseph Beuys's portraits even more attractive.

When I greeted Mr Kobayashi, he introduced me to Yoichi Sato, the gallery's representative and also the artist.
According to Sato-san, the gallery is a non-profit, artist-run, self-organised gallery.
He said that he and some of the founding members painted, built walls that could be nailed, and converted it into a gallery space.

And the building is set to be demolished in 300 days.
The 300 Days Gallery will exist for 300 days until it is demolished, with the exhibition changing every two weeks.

The opening exhibition is by Masaaki Kobayashi and the closing exhibition is by Emiko Sawaragi-Gilbert, both career artists, and it seems that the founding members of 300 Days Gallery have also decided to exhibit.

For the rest of the exhibitions, Yoichi Sato will call on artists he would like to exhibit at the 300 Days Gallery, and if they agree with the concept of the 300 Days Gallery, he will ask them to exhibit at the 300 Days Gallery. If they agree with the concept of the 300 Days Gallery, he will ask them to exhibit.
I later learnt that Yoichi Sato was known as the 'gallery man' and would visit the exhibitions whenever he had time.

I had been taking photographs on the themes of 'remaining life', 'deadline', 'standard size', 'average value' and 'once in a lifetime', so I felt a sense of destiny about the existence of the 300 Days Gallery.
On the spot, I said to Mr Sato that I wanted to photograph the 300 Days Gallery as a personal work.
He said he wanted to film what he felt there as a visitor, not as a record of the exhibition.

Mr Sato readily agreed, as if he knew what we were going to do, and we started filming at the 300 Days Gallery.

I set myself two rules.
1: Visit first. View the exhibition, talk to the artists and share time with them.
2: At a later date, ask the artist if you would like to film him or her as an individual work, not as a record of the exhibition.
If they refuse, you will not film them. If they agree, we will photograph them at a later date.

The first step is to take two photographs as a fixed-point observation.

One is of the blue iron door that was so impressive when I first visited the 300 Days Gallery.
This door has a peephole, and if the lid is open, you can see into the interior.
One photo shows a view of the interior through the peephole.

The other photo was taken from the same position of the scenery that came into view when I opened the door.

The rest of the pictures were taken as I wanted.
I connected three sheets of 4x5 film together to make a panorama, so that I could look around the gallery.
I also made a panorama of three 4x5 films to look around the gallery, and burnt the memories of the artists I met there, the exhibition and the room where I was told I had only a few days to live onto film.
After shooting, the photos are selected, printed and added to a file in the gallery.

Despite its name, the 300 Days Gallery existed for 400 days.
We hope that visitors to the 300 Days Gallery will view the photographs as a memory of their visit.

We were able to photograph all the exhibitions at the 300 Days Gallery without being refused.
We would like to thank the artists who agreed to be photographed.

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